Viberg design e-mailkatarina@vibergdesign.setelefon070-416 41 43
Om mig och mitt arbete Just nu... Portfolio Behöver ni flera?
Referenser Samarbeten Bakgrund Kontakt
Lägg till kontakt på LinkedIn|Spara kontakt i adressboken|Tipsa via e-post

Portfolio
Logotyper & profilmaterial | Trycksaker | Digitalt | Bilder


KTH » Broschyr (art direction och design, ej original)
Uppdragsgivare: Anette Andersson

Det här var ett roligt samarbete sex frilansare emellan, själv hade jag rollen som art director. Trycksaken skulle locka unga forskare att söka sig till KTH ACCESS (Autonomic Complex Communication nEtworks, Signals and Systems), så jag tog fasta på ett varierat, "plockigt" och ungt tilltal. Ämnet var innovation och framtid, men KTH ville också understryka vikten av ett hållbarhetstänk. Vi gjorde därför hela produktionen klimatsmart och använde oss av tydlig miljömärkning för att också visa på det. Jag föreslog ett obestruket papper med naturlig papperskänsla, och använde organiska designelement för att ytterligare stärka budskapet. I rubriceringen lekte jag med orden, tippade "YOUR" för att förtydliga att det är just läsarens framtid det gäller (med uppåtriktad lutning för en positiv känsla).

Högerklicka här för att spara ner och se broschyren i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Broschyr KTH
Broschyr KTH

Åhléns » Förpackningsoriginal
Uppdragsgivare: Hammarqvist Design

För Åhléns har jag framförallt tagit fram förpackningar och butiksmaterial, här ett par förpackningsoriginal: en bordlampa och en plättlagg. Ett annat exempel är den kalender man varje år hittar på butikshyllorna.

Förpackning lampa Åhléns
Förpackningsexempel ÅhlénsFörpackning plättlagg Åhléns

Visita » Broschyr (Medlemsbranscher)
Uppdragsgivare: EXPEDITION 46™

Visita är besöksnäringens arbetsgivarorganisation. Det här är en liten broschyr som på ett snabbt och direkt sätt ska informera opinionsbildare och politiker om det aktuella läget i branschen. Föregående version togs fram helt utan bilder och hade svårt att nå sin primära målgrupp, som har mycket att ta del av och ont om tid... Efter vår redesign 2010 gick hela upplagan åt första dagen på den mässa där den delades ut. Formatet bantades till fickformat för att göra broschyren mer tillgänglig. Omslaget formgavs med små kvadrater i Visitas alla profilfärger för att ge en känsla av data och statistik, som sedan blanklackades för högre uppmärksamhetsfaktor. Produktionen hade låg bildbudget, men vi lyckades ändå åstadkomma en bildrik produkt genom att varva medlemsbilder med bilder från en bildbank. Jag är glad att den lyckades fånga publiken – trots små medel! Jag var kundkontakt och ansvarade för art direction och layout. 2012 uppdaterade jag designen i samband med att Sveriges Hotell och Restaurangföretagare (SHR) bytte namn till Visita och implementerade sin nya grafisk profil.

Högerklicka här för att spara ner och se den senaste upplagan i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Exempel på en digital mall jag tagit fram för Visitas egen produktion kan du se här.

Broschyr Visita
Broschyr Visita

Visita » Rapport (Nyckeltalsundersökning)
Uppdragsgivare: EXPEDITION 46™

Det här är en rapport som i första hand är framtagen för Visitas medlemmar i hotell- och restaurangbranschen, baserad på en enkät utskickad till samma medlemmar. Även om hotell med restaurangverksamhet kan vara intresserade av att ta del av rapportens restaurangavsnitt, så är förmodligen inte restaurangägarna intresserade av hotellavsnittet; därför föreslog jag en tydligare uppdelning än föregående rapport, med flikar och en särskild ingångssida till de respektive avsnitten. Utöver det arbetade jag mycket med att öka läsbarheten och tillgängligheten i alla tabeller, eftersom de utgör en stor och viktig del av innehållet.

Exempel på en digital mall jag tagit fram för Visitas egen produktion kan du se här.

Rapport Visita
Rapport Visita

Svenska Filminstitutet » Kampanj (50-årsjubileum)

Köerna ringlade långa under Filminstitutets 50-årsjubileum, som firades under tre dagar med en mängd aktiviteter på Filmhuset i Stockholm. Inför eventet tog vi fram kampanjmaterial i form av dagspressannonser (sex format, på öppningsdagen en helsida i DN), bannrar, kulturtavlor, bakbelysta annonser på p-automater, vepor och programblad. Typografin är lite retro, men den stiliserade illustrationen av Filmhuset ger samtidigt en mäktig och framåtblickande känsla. För kulturtavlorna utnyttjade vi möjligheten att trycka i PMS, för lite extra lyskraft. Länge leve filmen!

Klicka här för att se programbladet.
Klicka här för att se ett exempel på bannrarna.

Flyer Svenska Filminstitutet
Flyer Svenska FilminstitutetFlyer Svenska Filminstitutet
Flyer Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Designmall (diplom Guldbaggen)

Svenska Filminstitutet hjälper jag löpande med framförallt trycksaker, här diplom för Guldbaggen. A4-ark förtrycktes med rubricering och ram i guld, för att sedan användas av SFI för eget färdigställande utifrån en Microsoft Word-mall. Efter utskriftstest på alternativa papper föll valet på ett slätt och vitt obestruket papper i lite högre gramvikt. Det passar också Guldbaggens nya, kubistiska logotyp.

Diplom Guldbaggen Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Broschyrer, inbjudningar och annonsmaterial (internationella filmfestivaler)

Till alla filmfestivaler runtom i världen där SFI deltar tas det fram broschyrer, inbjudningar, affischer och annonser – nedan visar jag några typexempel. I mycket av kommunikationen utomlands används en kurbitsillustration av Gabriella Agnér, i syfte att hjälpa till att placera Sverige på filmkartan.

Högerklicka på den flersidiga inbjudan som togs fram till Berlin International Film Festival för att se den i sin helhet, eller på broschyren som togs fram till Zurich International Film Festival om du vill bläddra genom den. (Båda bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

InbjudanCannes
Inbjudan Cannes Svenska Filminstitutet

Inbjudan – Berlin
Inbjudan Berlin Svenska Filminstitutet

BroschyrZürich
Broschyr Zürich Svenska Filminstitutet
Broschyr Zürich Svenska Filminstitutet

Affisch – Melbourne
Affisch Melbourne Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Informationsblad

Informationsblad med många olika syften tas fram utifrån denna grunddesign, som jag föreslog alldeles i början av vårt samarbete. Ett annat exempel är denna jämställdhetsplan, som finns på ett flertal språk.

Informationsblad Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Flyers (Bokmässan)

Här en och samma flyer i fyra av Filminstitutets profilfärger, framtagen för Augmented Society på Bokmässan 2013.

Flyer Svenska Filminstitutet
Flyer Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Flyer (Almedalen)

SFI har en tydlig men ändå flexibel grafisk profil, som gör varje uppdrag lika roligt! Mycket svärta påminner om biomörkret, som i det här exemplet. Här ville vi också ge premiärkänsla, varför jag la en prickad "neonram" runtom, tillsammans med en silverimiterande platta för att fokusera överryckaren "Film i Almedalen!".

Flyer Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Annons (FLM)

Ett exempel på samarbete med Filminstitutets bibliotek, där vi använde ett passande filmcitat för att dra blickarna till annonsen. Den formanpassades också till stående format, för helsidesannonsering i Filmrutan.

Annons Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Rapport

Här en rapport som skickades till politiker för att ta del av, med förslag om en ny form av filmstöd. Tydlighet och läsvänlighet var förstås viktigt, samtidigt som vi verkligen ville lyfta rapporten bland annat underlag politikerna måste ta del av. Det här är ett exempel på en produktion som trycktes i låg upplaga, men som ändå hade hög ambition och tydligt kvalitetsfokus. När rätt förutsättningar finns blir samarbetet roligt och resultatet ofta också bra!

Högerklicka här för att spara ner och se rapporten i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Rapport Svenska Filminstitutet
Rapport Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Etikett

En etikett framtagen på skrivvänligt papper till Svenska Filminstitutets laboratorium, för användning på filmrullar.

Etikett Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Etiketter, broschyr och informationsblad (Film i skolan)

Diverse trycksaker för Film i skolan, som syftar till att inspirera och handleda lärare att använda sig av film i sin undervisning. Den stora högblanka etiketten användes på en mattsvart rektangulär tygväska, i vilket allt material samlades – det blev en fin kontrast mellan blankt och matt. I arbetet med broschyren var den viktigaste förändringen från föregående version förbättrad informationsstruktur och överblick.

Högerklicka här för att spara ner och se broschyren i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Etiketter Svenska Filminstitutet
Broschyr Svenska Filminstitutet
Broschyr Svenska Filminstitutet
Informationsblad Svenska Filminstitutet

Svenska Filminstitutet » Broschyrer

Inför varje höst, vår och sommar presenterar SFI de filmpremiärer som är inplanerade. Till presentationen tas diverse material fram – här broschyrer med en omslagsdesign som bygger på bilder och färgsättning som hämtar inspiration från de olika årstiderna.

Högerklicka på omslagen nedan för att spara ner och se broschyrerna i sin helhet (de bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Broschyr Svenska FilminstitutetBroschyr Svenska Filminstitutet

Betsson » Årsredovisning (2007)
Uppdragsgivare: IR Bolaget

Betssons årsredovisning 2007 var ett roligt och fartfyllt projekt! Vi ville fånga andan på plats hos Betsson, så jag föreslog mycket miljöfoto kombinerat med bilder från de olika spelverksamheterna. Klicka här för att ta del av tankarna bakom konceptsidan som du ser längst ner bland exempelsidorna!

Årsredovisning Betsson
Årsredovisning Betsson

Årsredovisning Betsson
Konceptsida Betsson årsredovisning (2007)

BioPhausia » Årsredovisning (2005)
Uppdragsgivare: Hallvarsson & Halvarsson

Inför uppstarten av läkemedelsbolaget BioPhausias årsredovisning fanns endast deras logotyp. Ett lyckat samarbete både mellan mig och uppdragsgivaren och mellan oss och kunden, gjorde att produktionen fick agera riktlinje för mycket av det kommunikationsmaterial bolaget tog fram de efterföljande åren. Färgsättningen var något jag var noga med – de färger jag valde skulle matcha logotypen, samtidigt som jag ville föra in lite av läkemedelsbranschens typiska gröna nyanser. Det blev en fin palett av logotypens mullvadsbruna färg som ofta användes tillsammans med klargult – och så då två gröna toner, som även de blev ett slags "parkulörer". Ett lite speciellt grepp jag föreslog var att använda ett obestruket, lätt gröntonat papper för redovisningsdelen, medan de inledande presentationssidorna trycktes på ett bestruket silkpapper. Det blev en fin och tydlig indelning, samtidigt som både bilder och siffror kom till sin rätt på bästa sätt.

Högerklicka här för att spara ner och se rapporten i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Årsredovisning BioPhausia
Årsredovisning BioPhausia
Årsredovisning BioPhausia

Bonnier Tidskrifter » Damernas Värld (art direction och layout, Matbilagan 2006)

Att göra Damernas Världs höstbilaga var lärorikt och spännande! Jag gjorde ett inhopp undertiden dåvarande art director var bortrest, med det helhetsansvar det innebar. Uppdraget landade hos mig efter att jag layoutat ett antal sidor och uppslag i den löpande upplagan (se nästa exempel).

Damernas Värld Matbilagan Bonnier Tidskrifter
Damernas Värld Matbilagan Bonnier Tidskrifter
Damernas Värld Matbilagan Bonnier Tidskrifter

Bonnier Tidskrifter » Damernas Värld (layout)

Layout av Damernas Världs löpande upplaga.

Exempelsidor

Damernas Värld Bonnier Tidskrifter
Damernas Värld Bonnier Tidskrifter
Damernas Värld Bonnier Tidskrifter

NordCare » Folder och annonser

Designen av den här foldern var en tajt vidareutveckling av det profilprogram jag tagit fram för företaget (mer om det här). Eftersom bolaget var såpass nybildat valde vi att använda samma bild i annonseringen, i ett försök att skapa igenkänning.

Högerklicka här för att spara ner och se foldern i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Folder NordCare
Annons NordCare

Engine One » Etikett (vinylsingel)

Här en vinyletikett för ett litet Stockholmsband inom electronican, där jag tycker att graffitin (gjord av Skize) gör mesta delen av jobbet. Minimalistisk färg och form kontrasterar och känns passande för genren.

Etikett vinylsingel Engine One

Busfröt » Presentkort

Uppdragen för Busfröt har varit lek- och lustfyllda! Här ett exempel i form av ett presentkort. (Se även annonser i efterföljande exempel.)

Högerklicka här för att spara ner och se foldern i sin helhet (bör ses i uppslag, vilket inte är möjligt i webbläsare).

Presentkort Busfröt

Busfröt » Annonser (sommar och höst)

Busfröts koncept innebär en satsning på kända varumärken, varför vi genomgående highlightade dessa i kommunikationen. Eftersom kollektionerna lanseras säsongsvis föreslog jag att knyta formen till naturbilder som färgades in i årstidstypiska kulörer. Exemplen nedan visar en sommarannons samt efterföljande höstannons.

Annons sommar Busfröt
Annons höst Busfröt